Barbecue Recepten Barbecue Tips & Advies

Tips en trucs voor het organiseren van een gezonde barbecue

Barbecueën is al heel lang een populaire bezigheid, vooral tijdens de warme zomermaanden.  Of het nu gaat om een gezellig samenkomen in de achtertuin of een uitbundig buitenfeest, het is altijd de moeite waard om je barbecue skills aan te scherpen!  Het gaat daarnaast ook niet alleen om de heerlijke smaken of het sappige vlees, het maken van gezonde keuzes is ook belangrijk voor de ultieme barbecue.

In dit artikel gaan we dieper in op het beheersen van de grill en geven we tips voor de juiste technieken en gezonde barbecue opties.  We begrijpen hoe belangrijk het is om gebalanceerd te eten en gezonde keuzes te maken, ook als je kiest voor een gezellige avond grillen. Van het kiezen van de juiste ingrediënten, tot het toepassen van de beste grill methoden, je kunt het hier lezen. Kijk ook eens naar www.fuelyourbody.nl/. Of je nu een ervaren barbecue chef bent die zijn vaardigheden wil verbeteren of een beginner, je kunt straks meteen aan de slag.

Begrijpen welke BBQ-keuzes gezond zijn (en welke niet)

Bij het creëren van een gezonde barbecue-ervaring is het ook belangrijk om te begrijpen welke opties gezond zijn. Door goed na te denken over de ingrediënten die je gebruikt, zorg je ervoor dat je maaltijden niet alleen superlekker, maar ook voedzaam zijn.  Om meteen goed te starten kun je het beste kiezen voor mager en voedzaam barbecue vlees. Kies bijvoorbeeld voor mager gevogelte, zoals kipfilet of kalkoen zonder vel. Ook vis, zoals zalm of tonijn, zijn goede opties omdat ze veel omega-3-vetzuren bevatten. Dit is goed voor de gezondheid van het hart. Als je liever gaat voor rood vlees, kies dan liever voor ossenhaas in plaats van een ribeye.  Naast het kiezen van de gezondere opties, speelt portiegrootte ook een grote rol. Het is makkelijk om alle heerlijkheden volop te proberen, maar door te kiezen voor kleinere porties kun je overmatig eten voorkomen. Door veel groentes te combineren met eiwit kun je ook tijdens een barbecue een gezonde en uitgebalanceerde maaltijd creëren.  Kom je er niet uit? Doe eens wat inspiratie op door middel van een maaltijd pakket! Als laatste is het ook belangrijk dat je kiest voor verse, duurzame ingrediënten.

Tips voor gezond grillen

Barbecueën vereist best wat techniek. Als je graag een gezonde barbecue wil geven is het belangrijk dat je deze techniek goed beheerst. Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Neem echt de tijd om je vlees en groente te marineren voor je de barbecue aansteekt. Marinades zorgen namelijk niet alleen voor smaakt, maar kunnen ook als een soort van barrière dienen, hierdoor kan de vorming van potentieel schadelijke stoffen tijdens het grillen worden verminderd. Kies voor marinades die gemaakt zijn van gezondere ingrediënten zoals verse kruiden, citroensap en olijfolie.  Zorg voor de juiste temperatuur. Bij het grillen van vlees is het belangrijk om de aanbevolen interne temperatuur te bereiken, zo kun je de voedselveiligheid garanderen. Je kunt dit nauwkeurig meten met een vleesthermometer. Tot slot: (gezond) barbecueën gaat niet alleen om het voeden van je lichaam, het delen van een gezellige maaltijd met je vrienden of familie is minstens zo belangrijk!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *